Innovatiedrang

Als Balkenende het Innovatieplatform moet aanjagen, moet innovatie wel en belangrijk en moeilijk zijn. Die twee eigenschappen lijken afkomstig te zijn uit het Eisenhower-schema. Dat schema keert terug in iedere cursus leidinggeven, time management en coaching 1.0. Je kunt iedere taak die op je lijstje staat, de juiste prioriteit geven door na te gaan wat het belang en de urgentie van de taak is. Belangrijk en urgent? Direct zelf doen. Belangrijk, maar niet urgent? Inplannen. Urgent, maar niet belangrijk? Delegeren. Urgent noch belangrijk? Weg er mee. De nieuwe variant is belangrijk en moeilijk. Taken die belangrijk en moeilijk zijn? Daarvoor stel je een commissie in. Taken die belangrijk zijn, maar niet moeilijk, die laat je over aan ambtenaren. Taken die niet belangrijk zijn, maar wel moeilijk laat je over voor de Tweede Kamer. Misschien zouden die twee categorieën omgekeerd moeten zijn, maar taken die niet belangrijk en niet moeilijk zijn, laat je over aan vmbo’ers – of je verplaatst deze activiteiten naar een lagelonenland.

Maar moet innovatie wel bij Balkenende worden ondergebracht? Is het wel moeilijk en belangrijk? Of is innovatie als concept vergelijkbaar met ondernemerschap: het zit gewoon in bepaalde mensen – of niet. Natuurlijk kan je gunstige voorwaarden en omstandigheden creëren, zodat de zinnige krachten alle ruimte krijgen en alle bureaucratie wat naar de achtergrond verdwijnt. Innovatie kan ook heel eenvoudig zijn, we moeten oppassen dat het geen angstaanjagend begrip wordt. Een voorbeeld. Nederland telt ruim zeven miljoen huishoudens. Die ontvangen bijna allemaal de Gouden Gids. Achter dat zware boekwerk zit veel werkgelegenheid, zowel direct als indirect. Denk bij dat laatste vooral aan de logistiek van het bezorgen van het boekwerk, dat binnen een jaar weer bij het oud papier ligt, meestal ongebruikt. Denk ook aan het ophalen van het gedrocht, het recyclen van het papier en het opnieuw bedrukken daarvan, zodat het in gewijzigde hoedanigheid (kadopapier, wc-papier) opnieuw in de consumptiemaatschappij beland. Een eindeloze cyclus, waar we met gemak de papieren Gouden Gids uit kunnen verwijderen. Wie kijkt er nog in dat boekwerk als je online direct kunt doorklikken naar de juiste website? Afschaffen of zelfs verbieden van de papier Gouden Gids zou tot het verlies van banen kunnen leiden. Maar leidt het ook tot werkloosheid, met tienduizenden onvervulde vacatures? Afschaffen scheelt veel bomen − en veel kostbare arbeidskrachten, die veel beter aan het bed van een patiënt kunnen staan. Of aan de arm van een hoogbejaarde of aan het schooltafeltje van een jonge leerling.

Met andere woorden, het Innovatieplatform zou zich niet alleen maar moeten richten op waardetoevoegende initiatieven. Het zou zich ook kunnen bezighouden met het elimineren van waardebedreigende activiteiten. Innovatie is dus niet moeilijk, het is een kwestie van focussen, keuzen maken en handelen. Innovatie gaat niet altijd noodzakelijkerwijs over “nieuw” en “toevoegen”, maar kan ook gaan over het afschaffen en stopzetten van oude praktijken. Dat schept weer ruimte voor allerlei andere goede ideeën.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: