Tjilp 2.0

U heeft vast wel eens getwitterd of een tweed voorbij zien komen. Binnenkort is Twitter niet meer zelfstandig, maar wordt het bedrijfje overgenomen door Google – naar verwachting voor zo’n 250 miljoen dollar. Het is de zoveelste variant van social software die in handen komt van de zoekmachine -gigant. Nu alleen nog wachten totdat ook LinkedIn of een van de vele andere netwerksites overgaat naar Google.
Begrijpelijk dat Google steeds opnieuw ‘inkoopt’: het is voor het bedrijf van groot belang vat te krijgen op het (internet)gedrag van mensen. Google Streetview laat zien of uw auto wel correct geparkeerd staat en of het gras in uw voortuin wel kort genoeg is; met Google Earth kijkt iedereen vervolgens in uw achtertuin; uw zoekacties werden al nauwlettend geanalyseerd en geregistreerd en nu komt daar ook het berichtenverkeer bij, waarmee zowel bedrijven als particulieren alles en iedereen informeren over wat ze doen en denken.
Het wachten is op een gecombineerde toepassing: wanneer u deze zomer Twittert dat u met een biertje in de tuin zit en van de zon geniet, kan ik binnenkort controleren of u niet stiekem toch uw auto staat te wassen. Niet dat ik die behoefte heb, maar een adverteerder (bijvoorbeeld een biermerk of de supermarkt om de hoek) zou in de verleiding kunnen komen om u – via een klein elektronisch berichtje op uw pda – te wijzen op het feit dat uw kratje bijna leeg is. Binnenkort is niet alleen uw IT, maar ook uw privacy uitbesteed.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: