Oud en Nieuw is al voorbij

De oude media (dagbladen) en de nieuwe media (online) schijnen met elkaar overhoop te liggen. Succesvolle nieuwe media zouden volgens de oude media onvoldoende journalistieke kwaliteit leveren (veel hergebruik en ge-o-h); oude media zouden volgens de nieuwe media al twintig jaar passief hebben staan kijken naar de opkomst van het web zonder op zoek te gaan naar een nieuw en passend business model. Ook in een (online) discussie op www.rethinkingmedia.nl gaan deze verwijten over en weer. Daarbij belanden de querulanten in hun woordenstrijd ook nu weer bij het auteursrecht. Of content, gemakshalve de verzamelnaam voor alles wat media produceren, gratis en algemeen beschikbaar moet worden, is dan de vraag.
Dat is meteen de achillespees van de ‘oude media’, aldus opponent ‘nieuwe media’: als het betaalmodel wordt verlaten, bieden papier en voorwaardelijke toegang onvoldoende basis voor een voortbestaan. Iemand stelt zelfs: “Kranten, en vooral de “kwaliteitskranten” denken nog altijd dat zij uniek moeten zijn. Zij zijn op zoek naar DE waarheid, die unieke insteek met onderscheidend vermogen, dat ene berichtje dat nergens anders staat. Maar in een wereld waarin nieuws in 500 toetsaanslagen is gekopieerd, biedt dat geen extra waarde.”
Een groot deel van de online generatie heeft inderdaad genoeg aan de opiniepagina’s en nieuwsanalyses op nujij.nl. Dat de groepen, die bereid zijn om voor specifieke informatie te betalen, steeds meer uit niches gaan bestaan, lijkt me ook duidelijk. Sommige groepen hebben voor een gezond functioneren immers meer nodig dan alleen nu.nl.
Informatie heeft waarde (ook voor nu.nl is het de basis van het verdienmodel, zonder informatieve berichten immers geen bezoekers en dus geen adverteerders), dus moet de maker van die informatie beschermd worden. Daarbij is de auteurswet net zo min een rem op innovatie, als ethiek een rem is op de medische vooruitgang. Het is gewoon een kader dat grenzen – in dit geval eigendomsverhoudingen − duidelijk maakt, maar dat uitwisseling en (uit)lenen niet in de weg staat.
En tot slot: dat onderscheid tussen oude en nieuwe media is wat mij betreft behoorlijk achterhaald.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: