Wat allemaal niet meer kan

De krant maakt een selectie van het nieuws en zorgt voor duiding. Selectie is noodzakelijk, want de omvang van de krant varieert niet noodzakelijkerwijs mee met de hoeveelheid nieuws. Het web heeft daar geen last van. Is er iets te melden, dan zet je dat op een pagina. Zijn de pagina’s op, dan maak je nieuwe pagina’s bij.
Het voordeel van de combinatie van print en web is dat je voor het snelle nieuws het web op kunt en de krant meer gaat zien als plaats voor verbreding en verdieping.  Ik lees niet graag een interview met Pechtold online, maar in de gedrukte versie van NRC Weekblad gaat dat prima.

Het nadeel van de kanalenmix (ik doe niets met Twitter, dus dat scheelt) is dat het actuele nieuws doorlopend je brein in dendert. Met RSS Feeds die mijn feedreader inlopen, de headlines van NRC Handelsblad op de Google startpagina en de Google alerts over verschillende onderwerpen die per e-mail binnenkomen, is mijn laptop een exponent van een CNN televisiescherm met daarop CNN nieuwslezers, terwijl onder in beeld de headlines en het breaking news voorbij scrollt.

Uit het NRC Weekblad weet ik nu dat het eten van tonijn eigenlijk uit den boze is – Japanse vissers hebben in het streven naar steeds meer sushiproductie hun eigen grondstof bijna vernietigd. En via de koppen van NRC Handelsblad op mijn Google startpagina zijn daar asperges aan toegevoegd, want op een aspergekwekerij in Someren (Brabant) werden Roemeense arbeiders zodanig uitgebuit dat ze ontzet moesten worden door de politie. Ook moet ik NRC Handelsblad mijden als het gaat om het onderwerp Eurovisie Songfestival (dat werkt nivellerend op het imago van die krant) en zou ik met een grote boog om Den Helder heen moeten rijden (want daar deelden Belgische militairen oefenmunitie uit aan kinderen).
Daarom ben ik zo blij dat ik geen Twitter heb. Zo lang het nog kan: vrijheid van gedachten.

Geef een reactie

