Einde van het spandoek

Eerst dacht ik dat het om een soort hackersinitiatief of een actiegroep ging (Stop de Neutronenbom, Red de Walvis) maar ‘TweetHetBinnenhof’ is een platform voor actievoeren 2.0. Vanuit de trein, je stoel, de auto of het bed – het spandoek kan gewoon in de kelder blijven staan en ook de megafoon kan volgend jaar op de vrijmarkt worden verkocht.
Het verkondigen van meningen en het uiten van protesten zou zich wel eens kunnen verplaatsen van Nujij.nl (waar discussies bijna standaard escaleren richting racisme) naar Twitter. Het maakt mij niet uit waar de stem des volks te horen of te lezen is, zolang ik maar de vrijheid heb mij daar aan te onttrekken als ik dat wil.
Steeds meer politici zijn aan het Twitteren; tel hierbij op dat ook Obama platgetwitterd wordt en het recept voor succes is klaar. Maxime Verhagen schijnt 20.000 followers te hebben (ik vermoed dat het hier gaat om de inwoners van de provincie Limburg). Op de site Frankwatching wordt bij de uitleg over ‘TweetHetBinnenhof’ de bedenker Kevin Levie geciteerd: “Twitter is natuurlijk in Nederland nog lang niet zo groot als in de VS. De huidige Nederlandse gebruikers zijn toch nog een beetje een (technische, intellectuele) voorhoede.” Gelukkig gebruikt Kevin Levie de aanduiding ‘een beetje’. Een beetje is meestal niet veel – en in veel situaties eigenlijk helemaal niets. Als het om verstand gaat, hebben de meeste mensen aan een beetje al genoeg. Ik ben blij dat ik niet tot die technische en intellectuele voorhoede behoor.

Geef een reactie

