Web 2.0: serious business

Het is een drukte van belang in de web 2.0-economie. Facebook maakt winst, LinkedIn opent een kantoor in Nederland en ook al staat het voortbestaan van Skype onder druk, we kunnen straks gewoon online blijven bellen met Jajah. Jajah is een bedrijf uit de VS dat zich richt op het aanbieden van online communicatiediensten tussen verschillende soorten apparaten. Jajah maakt het mogelijk om telefoongesprekken te voeren via Twitter; vooralsnog alleen in de vorm van een pilot.
Veel meer dan ‘jaja’ zeggen is er overigens niet bij als je belt via Twitter: de gesprekken hebben een maximale duur van twee minuten. Het cynisme dat in de naam van Jajah schuilt, proef ik ook in de toepassing zelf. Het is inmiddels naïef om te denken dat mobiele telefoons bedoeld zijn om mee te bellen via het mobiele netwerk. Het gaat om dataverkeer en alles is tegenwoordig in nullen en enen te transporteren. Zodra je met je multimediatool-in-zakformaat online bent, kan je nu dus ook via de omweg bellen die Twitter heet. Jaja, dat zal voorlopig wel weer gratis zijn en dat scheelt in het verbruik van je belbundel. Die twee minuten-beperking? Geen bezwaar, maar juist een unique selling point. Voeg je schoonmoeder toe als follower op Twitter en web 2.0 heeft er weer een slimme toepassing bij.

Dat Twitter meer dan sexy is, blijkt uit het bericht uit Automatisering Gids dat een groep investeerders bereid is 100 miljoen dollar in Twitter te steken. Volgens het clubje (dat zelf ook wel intensief zal Twitteren) is de waarde van Twitter opgelopen tot 1 miljard dollar. Het is de vraag wat er met het aantal gebruikers gebeurt als de commercie volledig grip krijgt op het platform en er voor het voortbrengen van vrijblijvende geluiden betaald moet worden.

Vermoedelijk komt het niet zo ver. Volgens het model van Chris ‘Wired’ Anderson is ‘Free’ het model van de toekomst en kan er geld worden verdiend met aangrenzende activiteiten. Dat betekent vermoedelijk nog meer dataverkeer.

Er wordt door de mogelijke investeerders vooral nagedacht (gedroomd) over potentieel, want Twitter heeft nog geen cent winst gemaakt, ook al zijn er wereldwijd meer dan 54 miljoen gebruikers. Wat de groei van Twitter oplevert aan extra CO2-uitstoot zou ik niet weten, maar als het volume blijft stijgen vormt Twitter de aanleiding bij uitstek om een tax in het leven te roepen voor getsjilp. Dierendag is wellicht een goed moment.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: