Content is key

Op 11 november vond het eerste IK Kennisdebat plaats. Omgeven door historie: in de serre van Hotel De Wereld, grenzend aan de Grote Capitulatiezaal, waar de aanzet werd gegeven door de Canadese generaal Charles Foulkes om samen met de Duitse opperbevelhebber Johannes Blaskowitz en het bijzijn van Prins Bernhard de uitwerking van de capitulatie van de Duitse troepen in Nederland te bespreken. Blaskowitz vroeg 24 uur bedenktijd, in De Wereld werd dus niet echt gecapituleerd.
Bovenstaande feiten (?) komen van Wikipedia, de bekende maar niet altijd even betrouwbare kennisbron waarmee veel middelbare scholieren hun werkstukken bijeen knippen en plakken. Het internet als nadrukkelijk aanwezige informatiebron was ook een van de onderwerpen van het IK kennisdebat, dat overigens live te volgen was als webcast (zie www.ikmagazine.nl).

Tijdens het debat werd gediscussieerd over de (toekomstige) rol van de krant en de druk op dat medium om nieuwe business modellen te vinden. Het is een lastig onderwerp, waarover vooral met een zekere paniek wordt gesproken. Dat is niet onlogisch, het zijn vooral de webkrachten die content (waarvan de productie geld kost) als gratis beschouwen en er dus mee van door gaan – inclusief nieuw uitgevonden business modellen waardoor voor traditionele gedrukte media de ruimte op het speelveld steeds kleiner lijkt te worden. Snel nieuws, aldus Dagblad van het Noorden-hoofdredacteur Pieter Sijpersma, is niet langer het primaire werkgebied van de dagbladpers. Het internet biedt alle snelheid om de waan van de dag te verslaan; de gedrukte pers moet vooral duiden, de diepte ingaan en verklaren wat er zoal op het internet aan nieuws te vinden is. Het is de vraag of voor dat soort zaken een markt blijft bestaan, omdat de doorsnee nieuwsconsument zich tevreden stelt met het snelle en korte nieuws. Niet voor niets heeft Rupert Murdoch de invoering van betaalde toegang tot zijn nieuwssites uitgesteld. En Clay Shirky stelt het in een reactie op Journalism Online (een nieuw platform voor betaalde journalistieke producties) als volgt: “People will pay for content if it is necessary, irreplaceable, and unshareable”. Alles wat niet aan die eisen voldoet, zal zowel klanten verliezen als het voordeel van betaalde toegang. Hij noemt daarbij de Financial Times, The Economist en Wall Street Journal als geslaagde voorbeelden.

Daarmee wordt duidelijk, dat de waarde van media niet ligt in het brengen van nieuws, maar in het leveren van unieke, waardevolle content. Content is key – ook het uitgangspunt van IK.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: