Web als collectief geheugen

Japanse automerken stonden altijd bekend om hun betrouwbaarheid. Na Toyota, dat problemen constateerde met de remmen, moet nu ook Honda grote aantallen auto’s naar de garage laten komen om airbags te laten controleren. Het lijkt er op dat het Japanse kwaliteitsdenken haar grenzen heeft bereikt. Bad news travels fast; een snelle product recall is voorlopig het enige wat de automerken kunnen doen. Daarna moet het vertrouwen weer opnieuw worden opgebouwd.

‘Airbag Honda’ levert op Google meer dan 11 miljoen treffers op; ‘airbag’ plus een willekeurig ander automerk (Volkswagen, Peugeot, Volvo) iets meer dan de helft. Vervelend is dat alle informatie over rondvliegende stukjes metaal (het probleem bij een zich opblazende airbag bij bepaalde Honda’s, met levensbedreigende resultaten) definitief op het web blijft staan. Daar kan geen tegencampagne tegenop. Zo effectief als het web was om bijvoorbeeld Obama in het zadel te helpen, zo desastreus kan het uitpakken voor het imago van merken. Onderdeel van ieder goed functionerend geheugen is dat het ook kan vergeten, op het web is die functie niet aanwezig. We zullen op 3 maart zien of dat feilloze geheugen even hard doorwerkt bij het uitbrengen van een stem als bij het aankopen van een nieuwe auto.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: