Op naar web 6.0?

Ten onrechte wordt met de ‘versie-nummers’ van web 1.0, 2.0 enzovoorts de indruk gewekt dat versie 2.0 een verbetering is ten opzichte van versie 1.0. Het gaat bij de ontwikkeling van internet om verschillende generaties, varianten en vormen. Web 3.0  is nog lang geen bewaarheid, laat staan web 4.0. Toch wordt er al gesproken over komende varianten. Web 4.0 zou het web moeten zijn dat proactief omgaat met onze eigen informatiebehoefte en ons als gebruiker ook actief benadert. Seth Godin, een marketing publicist, geeft op zijn blog het volgende voorbeeld:

“I’m booked on a flight from Toledo to Seattle. It’s cancelled. My phone knows that I’m on the flight, knows that it’s cancelled and knows what flights I should consider instead. It uses semantic data but it also has permission to interrupt me and tell me about it. Much more important, it knows what my colleagues are doing in response to this event and tells me. ‘Follow me’ gets a lot easier.

Google watches what I search. It watches what other people like me search. Every day, it shows me things I ought to be searching for that I’m not. And it introduces me to people who are searching for what I’m searching for.”

Web 4.0 lijkt dus vooral een meer zelfstandiger en op ons gedrag anticiperende variant van web 3.0, waar we als gebruiker nog steeds ons tot een interface moeten richten – met vragen of opdrachten. Web 4.0 denkt met ons mee – of denkt in sommige gevallen voor ons.

Zou web 5.0 dan kunnen neerkomen op een sterkere koppeling tussen ons eigen centraal zenuwstelsel en kunstmatige intelligentie? De eerste stappen zijn al gezet als het gaat om waarneming: met augmented reality en 3D modellen (GE heeft op dit gebied een verbazingwekkend voorbeeld dat iedereen met een webcam kan zien. Er worden prototypes gebouwd van 3D printers, apparaten die zichzelf kunnen dupliceren;  en inmiddels zouden ook geuren en smaken via het web uit een printer kunnen rollen met de Sense van Ontwerpbureau Associates DC&I. Onderzoekers komen steeds verder met het aansturen van computers via gedachten.

Kortom, web 5.0 staat al in de steigers. Resteert de vraag wat web 6.0 dan zou moeten zijn; misschien een web wat in de toekomst kan kijken, of een web wat mensen kan reproduceren of muteren. Tegen die tijd moeten we het web misschien afschaffen. Maar vermoedelijk is het web dan al slim genoeg om van zichzelf een backup te maken.

2 Responses to Op naar web 6.0?

  1. […] bericht werd eerder geplaatst op de IK-blog AKPC_IDS += […]

Plaats een reactie