Late adopters

Na een bezoek aan Femke’s Twist – een soort Twitterfeest voor een vrij internet nadat Beatrix in haar kersttoespraak van 2009 zich had ontpopt als aanhanger van Andrew Keen en het internet beschreef als iets wat kan bijdragen aan vervreemding en eenzaamheid – besloot ik mijn web 2.0 activiteiten maar weer wat te intensiveren. Als journalist en uitgever moet ik immers oog houden voor het belangrijkste kenmerk van het web: onderlinge samenhang tussen de onderdelen.

Een tijdje terug zweerde ik bij hoog en laag alleen Linkedin te gebruiken als web 2.0 platform. Ik maakte al wel gebruik van RSS en alerts en allerlei andere tools, maar op het gebied van social software had ik lang geleden al besloten mijn Hyves-account op te heffen (niet in het kader van ontvrienden, ik deed er niets mee) en ook mijn Facebook-account leidde een slapend bestaan; Schoolbank.nl was ik al geheel vergeten. Twitter trok in het begin de aandacht, maar vooral beroepsmatig en door het gebrek aan relevantie (“ik rij nu naar huis en zet straks een kop thee”: informatie die er om vraagt gedeeld te worden). Blogs beschouwde ik eveneens als digitale zelfbevrediging, daarnaast wetend dat de meeste blogs weinig tot geen publiek trekken en meestal een stille dood sterven.

Maar de tijden zijn veranderd. Crossmediaal uitgeven is meer dan iets wat gedrukt is, ook op het web plaatsen. Een hoofdredacteur moet niet alleen kennis en informatie verzamelen en verwerken (met en zonder het web als infrastructuur) maar ook zijn gezicht laten zien, een merk ondersteunen, activiteiten onder de aandacht brengen en mensen inschakelen. Het publiek dat Essentials bedient is niet direct op een plaats te vinden, maar wel op het web als geheel. Iedereen heeft daar zijn eigen favoriete webstekjes en gebruikt zijn eigen kanalen, bronnen en tools om dat geheel aan informatie vervolgens weer te organiseren – een goed voorbeeld hiervan is de rubriek Toolbox 2.0 in Intellectueel Kapitaal. En wat wij laten zien in IK moeten we op zijn minst zelf ook beheersen, al is het maar omdat er niet volstaan kan worden met slechts een of twee kanalen.

Mijn feedreader staat dus naast mijn Google Twitter tool; Facebook en Hyves (zowel bedrijfsmatig als persoonlijk) zijn weer in ere hersteld; Google alerts vullen de dossiers van verschillende uitgaven met actuele berichten en webbronnen; er wordt voor de verkiezing Informatieprofessional van het Jaar samengewerkt op een wiki die net als alle andere toepassingen in de cloud zweeft; dit blog wordt regelmatig bijgehouden en losse posts worden zo nu en dan doorgekopt; ik maak deel uit van een (besloten) online community die zich als klankbordgroep moet uitspreken over de integratie van Fortis en ABN AMRO. Beeldmateriaal wordt op Flickr geplaatst en er ook zo en dan afgeplukt. Linkedin blijft in dit bonte gezelschap een topper, vooral ingezet als netwerktool, maar ook voor de PR en communicatie van uiteenlopende activiteiten van Essentials. Ohja, ik bankier ook in de cloud, net als bijna iedereen, maar dat is privégebruik van het web.

Volgend jaar kan Beatrix in haar kersttoespraak opnieuw reageren op dat web – tegen die tijd is Digital Vertigo van Keen al lang verschenen, besproken en bekritiseerd – maar ik vermoed dat ze in december 2010 een ander onderwerp aansnijdt en dat lijkt me heel verstandig. Mocht ze het web echter nogmaals ter sprake willen brengen, dan zou ze zich kunnen verdiepen in de belangrijke rol die internet al sinds jaar en dag speelt: in cultuur en maatschappij, in het bedrijfsleven, in de journalistiek, in de kenniseconomie en onderwijs; en in de (wereldwijde) politiek. En tegen kerst 2010 misschien ook in Paleis Huis ten Bosch.

Geef een reactie

