Promoted tweets

Het onderscheid tussen algemeen oppervlakkig getwitter (‘ik ben nu thuis en drink thee’) en meer doelbewuste – commerciele, politieke – vormen van getwitter was al lange tijd aan het vervagen. Moeten Verhagen en Halsema in de toekomst gaan betalen voor het plaatsen van politieke tweets? Of zorgt het trefwoord ‘groen’ straks voor een promoted tweet van een tuincentrum?

Deze week was overal te lezen dat Twitter een advertentiemodel gaat introduceren. Promoted tweets worden in eerste instantie in de VS geïntroduceerd en alleen boven het zoekscherm van de Twitter-zoekpagina getoond, maar later ook in de Twitter feed. Een slimme oplossing, want bedrijven kunnen zo real time aanhaken op de inhoud van geplaatste twitterberichten. Adverteerders zullen moeten bedenken op basis van welke trefwoorden ze hun ‘promoted tweet’ zullen plaatsen; twitteraars zijn in de toekomst wellicht zelf de veroorzakers van commerciële mededelingen in het twitterverkeer. Bedrijfsnamen, merknamen, plaatsnamen, al dan niet in de vorm van hash tags zullen voor nog meer berichten zorgen. Slimme adverteerders zorgen er voor dat ze tweets genereren die door anderen geretweet worden, bijvoorbeeld op basis van links naar sites met interessante inhoud. Dat kan voor een nieuwe groei in web traffic zorgen. Het is ook mogelijk dat met dit advertentiemodel de populariteit van Twitter afneemt. De stap van Twitter laat in ieder geval zien dat ‘internet’ niet geassocieerd kan worden met ‘gratis’. En voor de heavy twitteraars komt er vast wel een reclamevrij betaald account.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: