NRC: Handelsblad?

Op 4 maart meldde NUV-voorzitter Kees Spaan tijdens een bijeenkomst over het auteursrecht dat Nederlandse dagbladen vermoedelijk rond 2013 in de rode cijfers zouden belanden: gevolgen van de krimp in de advertentiemarkt en teruglopende betaalde oplagen. Maar sommige crises voltrekken zich sneller dan voorspeld wordt. Bij kwaliteitskrant NRC Handelsblad zouden commerciële plannen bestaan voor uitgaven, die onder het merk NRC aan de man zouden kunnen worden gebracht, maar niet onder de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie zouden vallen.
De krant is al lang een winkel geworden. Ook NRC Handelsblad biedt al geruime tijd allerlei branchevreemde producten aan zoals CD’s en wijnen – daar maakt de redactie zich vooralsnog niet druk over. Zijn de CD’s wel van bovengemiddelde kwaliteit? Is de wijn van NRC Handelsblad wel drinkbaar? Wanneer het echter gaat om nieuwe media-uitgaven, dan is de content daarvan direct onderwerp van gesprek. De crisis bij de krant maakt duidelijk dat niet zo zeer de commerciële nevenactiviteiten (wijn, CD’s) als bedreigend worden gezien, maar dat vooral de vercommercialisering van de kernactiviteit – het brengen van betrouwbare informatie – tot discussies leidt. Hoe voorkom je dat nieuwe commerciële uitgaven het kwaliteitsimago van een krant negatief beïnvloeden? Er is maar één oplossing, die blijkbaar moeilijk is te aanvaarden: duidelijk communiceren over welke onderdelen van NRC Media wel en niet onder redactionele verantwoordelijkheid vallen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: