Toekomstvisie

Google wil alles over ons weten. Veel daarvan heeft betrekking op ons verleden: op zojuist uitgevoerde acties in cyberspace. Er is veel te weten: wat we doen, naar welke informatie wij zoeken, waar we zijn en wat onze bestemming is. Met dat laatste krijgt de informatiehonger van Google al behoorlijke ‘just in time’-trekjes: dichter op de toekomst kan je niet zitten. Maar Google zou Google niet zijn als naast het verleden en het hier-en-nu ook de toekomst de aandacht trekt. Het is de vraag of we willen horen van Google (bijvoorbeeld via de Google-agenda) wanneer we onze schoonmoeder opzoeken, ontslagen worden of een fles wijn bestellen via de site van NRC Handelsblad. Toch gaat Google investeren in een Glazen Bol met een streven “to know the unknowable”. Investeringstak Google Ventures (met een budget van 100 miljoen dollar voor 2010) gaat geld steken in een start-up genaamd Recorded Future, een Amerikaans bedrijfje dat zich bezighoudt met de analyse van het verleden, het heden en de voorspelde toekomst. Mocht u nog toekomstplannen hebben waarvan niemand het bestaan mag weten, dan wordt u nu gedwongen ze versneld uit te voeren. Doet u dat niet, dan staan ze binnenkort online – onder het kopje ‘volgende week’ in uw persoonlijke Google-agenda – en onder de categorie ‘nooit uitgevoerd’.

Advertenties

One Response to Toekomstvisie

  1. […] bericht verscheen eerder op de IK-blog van Erik Bouwer. AKPC_IDS += […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: