Vergeet internet in de trein

Schaarste, al dan niet geënsceneerd, is een effectieve marketingtruuk – ook als het gaat om de digitale snelweg. Verzin een mooi product, creëer buzz, hanteer hoge prijzen en maak de verkrijgbaarheid dramatisch. Zorg bovendien voor licht negatieve publiciteit over arbeidsomstandigheden in de productieomgeving en versterk het idee van schaarste nog eens extra door voor een provider te kiezen die datzelfde principe van schaarste toepast op de beschikbaarheid van het netwerk. Ergens in 2006 had KPN al het idee om internet in de Nederlandse trein beschikbaar te maken. Op 29 maart 2010 is de eerste trein met WiFi-logo (en dus ook wifi aan boord) gaan rijden. T-Mobile was de provider die de verbinding zou gaan leveren – maar direct na de introductie werd al duidelijk dat de bandbreedte beperkt zou zijn en dat bijvoorbeeld streaming video een probleem zou worden. Nu is duidelijk waarom. Als het succes van de iPhone te groot wordt, lopen de raderen van Foxconn en Deutsche Telekom gewoon vast. Beide organisaties hebben de afgelopen jaren gewoon zitten slapen. Voor Steve Jobs maakt het allemaal niet veel uit, er zijn Apple-addicten genoeg. Maar internet in de trein – iets dat wel past bij het Nieuwe Werken – kunnen we voorlopig wel vergeten. Tenzij Neelie Kroes onze nieuwe MP wordt natuurlijk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: