Apple-kerk

In internetland zijn twee krachten met elkaar aan het strijden: openheid en geslotenheid. Office draait gratis online en iTunes wordt net zo goed gebruikt door Microsoftgebruikers. Verschillende sociale netwerken worden steeds vaker gekoppeld. Online diensten zijn beschikbaar op allerlei mobiele platforms. Toch is echte interoperabiliteit nog ver te zoeken. Net als bij de Nederlandse publieke zenders houden sommige technologieleveranciers vast aan verzuiling.
De Amerikaanse website PC World kwalificeerde het afgelopen week als een Grand Slam: Samsung werpt zich bij de introductie van de Androidgebaseerde Galaxy smartphone volledig in de strijd met Apple. Ook al is Samsung misschien wat anoniem en roept het merk niet direct warme associaties op, daar staat tegenover dat de fabrikant zich niets aantrekt van de marketingwet dat nieuwe technologie iets exclusiefs zou moeten hebben. Samsung rolt haar nieuwe smartphone, die verdacht veel op de iPhone lijkt, dus zo breed mogelijk uit in de VS en maakt daarbij gebruik van de vier grootste mobiele netwerken. De toestellen zijn wel gekoppeld aan providers (T-Mobile, AT&T, Sprint en nu ook Verizon hebben alle vier een enigszins ‘customized’ apparaat in de aanbieding) maar in de kern gaat het steeds om hetzelfde apparaat. Er zijn in korte tijd al een miljoen toestellen verkocht. Het lijkt er op dat de kopers vooral gaan voor functionaliteit en gebruiksgemak.
Analisten hebben aangegeven dat Apple twee keer zo veel iPhones zou kunnen hebben verkocht als dat toestel niet exclusief aan AT&T was gekoppeld, aldus PC World, dat ook constateert dat Motorola en HTC (ondanks enige mate van exclusiviteit) de basis hebben gelegd voor een enorme groei van het Android platform.
PC World suggereert dat in de toekomst alle fabrikanten hun apparaten breder zullen gaan vermarkten. Mobiele connectiviteit en het beschikken over een apps store begint een commodity te worden. Dat opent veel nieuwe mogelijkheden, maar betekent ook het begin van de Apple-secularisatie. En dat is weer goed nieuws voor de tabletmarkt, waar Samsung slimmer opereert dan Apple. Gebruikers zitten in de 21e eeuw niet meer te wachten op platforms met allerlei beperkingen. Als een paradigma shift bij Jobs uitblijft, is Apple binnenkort een middeleeuws merk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: