Wel de eerste, niet de beste?

In NRC Handelsblad van afgelopen weekend werd geschreven over de moeizame weg die het eBook aflegt. Uitgevers krijgen de schuld: zij zijn terughoudend in het beschikbaar stellen van bestaand (en nieuw) materiaal. Ook bibliotheken kijken enigszins afwachtend toe. Algemene conclusie: uitgevers moeten niet bang zijn en voor het uitgeven van eBooks hetzelfde afrekenmodel met auteurs hanteren als voor gedrukte uitgaven.

Een aspect werd over het hoofd gezien: de opsplitsing in tablet-land. Consumenten en instellingen omarmen de e-reader nog niet massaal, omdat er veel aanbieders zijn van verschillende apparaten. Sommige fabrikanten leggen voortijdig het loodje, andere worden gekenmerkt door gebrek aan openheid (zoals de Kindle van Amazon). Daarnaast is de iPad verschenen, als e-reader voor gewone boeken een onhandig, zwaar en glanzend apparaat; maar wel weer perfect bruikbaar voor tijdschriften en games. Ook de iPad is onderdeel van een gesloten systeem en de Apple Store vraagt aan de aanbieders van Apps een afdracht van 30 procent. Consumenten investeren niet direct in zowel een tablet als een e-reader. Zit de oplossing in een combinatie, die beter is dan de iPad?

Die oplossing komt vanuit de Aziatische hoek, aldus Samsung: het elektronicabedrijf heeft afgelopen week de Galaxy Tab geïntroduceerd. De Koreanen zijn goed in crowdsourcing: ze maken gebruik van de aanwezige kennis en ervaring (in dit geval van Steve Jobs’ team) en brengen daarna iets op de markt wat beter zou moeten zijn. Waar Jobs inzet op early adopters die pas meer tevreden worden gesteld met een tweede, verbeterde versie van de iPad, pakken de Koreanen meteen op wat Jobs schijnbaar doelbewust in zijn eerste versies laat liggen. De Galaxy heeft twee camera’s aan boord, is bijna de helft lichter dan een iPad, draait op Android en ondersteunt Flash, en tot 90 procent van de apps uit de Android Market is direct en volledig toepasbaar op de tablet. Bovendien verschaft de Galaxy toegang tot 2.500 tijdschriften, 1.600 dagbladen en 2 miljoen boeken en komen er meerdere modellen uit die allemaal met 3G werken. Als het gaat om versnellen en opengooien van de markt – ook interessant voor de uitgeefsector – dan is het Jobs die de opmaat geeft. Daarna wordt het tempo niet meer bepaald door Sillicon Valley, maar door Azië. Nu nog bezien of de Galaxy ook echt geschikt is als e-reader: to be continued.

Meer info ook op: http://webwereld.nl/nieuws/67045/samsung-onthult-galaxy-tab.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: