Learned helplessness

Een binnenbrandje bij de NS en het belangrijkste treinverkeersknooppunt van Nederland ligt plat. De NS kwamen met een vaag verhaal over de voeding van een van de centrale systemen van de verkeersleiding. Het is een technische verklaring, maar ik ben niet de enige die zich verbaast over het gebrek aan redundancy in dat “mission critical” voedingssysteem.
Ondertussen worden de nieuwe informatieborden, die boven ieder perron te vinden zijn, geleidelijk vervangen. Dat gaat gepaard met de totale reorganisatie van de informatiesystemen die de NS gebruikt voor reizigers en eigen personeel. Of je nu op je smartphone, een website of een informatiebord kijkt, op alle plaatsen moet de aangeboden informatie consistent zijn. Ook conducteurs en machinisten zijn dan via hun eigen PDA in staat de juiste informatie te verstrekken. Maar wat heb je aan nieuwe informatiesystemen als een ander kernsysteem uitvalt? Rover is er in NRC Handelsblad duidelijk over: de NS en ProRail hebben hun calamiteitenvoorzieningen niet op orde. De NS noemt de situatie van vrijdag overmacht. “Een brand laat zich moeilijk voorkomen”, aldus de reactie van NS in de krant. Een beetje aangeleerde hulpeloosheid, zo lijkt het. Want juist situaties waarvan je weet dat je ze niet kunt voorkomen, zijn situaties waar je op kunt anticiperen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: